„Зов за завръщане“ (Total Recall) – ревю

„В каквито и боклуци да се снима, Колин Фарел винаги си остава звезда“ , Ари Голд. Тези думи няма как да бъдат по-точно използвани, за да опишат какво представлява „Зов за завръщане“ (2012). Глупав, лигав и най-важното безсмислен филм, който не само че не допринася с нищо нито за кариерата на режисьора му – Лен Уайзман, нито на Фарел, Джесика Бийл или Кейт Бекинсейл, но напротив – това е една много голяма черна точка в професионалния път на всички замесени в това подобие на кинематографично изкуство, което граничи с инфантилизъм.

Все пак, нека не бъдем строги. Вероятно има все нещо, за което да можем да се хванем, нещо положително. Мислейки си през целия път към вкъщи какво ли може да е въпросното, не само се оказах в задънена улица да намеря поне една причина, поради която си струва да се гледа, но и почти бях забравил филма. А това е така, защото:

1. Всичко започва с две сцени, от които ни става ясен краят;

2. От самото начало се вижда посоката, в която ще поеме историята, що се отнася до начина на предвижването й, а именно: екшън сцена, след екшън сцена и така до края (от които има един момент, грабващ окото – „спускането“ от въздушната магистрала на колата, предвижваща се на магнитна възглавница). Буквално! Да не говорим, че нито една от тях не е заснета по интригуващ начин, но и в тях са замесени герои, за които не ни интересува каква ще е съдбата им, което води до…

3. Персонажи, които са недоразвити, плоски, изтъкани от клишета. Подходящи не за римейк на култова научна фантастика, а произведение на Майкъл Бей, където ще са второстепенни такива, отстъпили място на гигантски роботи;

4. Много слаб, посредствен сценарий – очаквах повече от Кърт Вимер, който, когато е в ролята на сценарист, успява да блесне тук-там с някои много добри идеи. В случая, той и Марк Бомбак са се подиграли не само с оригиналният филм на Кроненберг, но и с Филип К. Дик, но това са сторили всички творчески лица зад камера, така че не бива да се изненадваме от тази констатация. Естествено, не е пропусната и любимата ми реплика: „Търсих те навсякъде!“

Смятах да гледам версията от 1989 с Арнолд Шварценегер в главната роля, за да мога да направя някакъв паралел между двата филма, но не намерих време за това удоволствие. Впоследствие се оказа, че няма смисъл, защото Уайзмановият вариант е толкова слаб, че на човек не му е нужна база за сравнение, за да си извади правилният извод. Парадоксът на човешката мисъл в случая – купувате си билет за нещо, което знаете, че ще е подигравка с интелекта Ви, но се надявате, че някъде там, между посредствеността и пошлостта, се твори изкуство и предполагате, че създателите на въпросният филм знаят това. По средата на прожекцията осъзнавате, че всичките Ви надежди са се изпарили, двата часа отминават, а накрая разбирате, че е трябвало да си пуснете Кроненберговата интерпретация на историята Филип К. Дик.

Винаги съм смятал, че всяко нещо има две страни – положителна и отрицателна. „Зов за завръщане“ (2012) предлага някои интересни хрумки, като телефон вграден в ръката. Поставим ли си дланта на стъкло, получаваме и картина. Проблемът тук бе, че Фарел толкова не вярваше в това, което прави, че пропуските му в актьорската игра бяха очебийни. Както и на всички останали. И то не само в тези моменти,показващи ново технологично чудо, а през цялото време. Другото радващо нещо се „крие“ на повърхността. Филмът не се й опитва да бъде нещо повече от посредствен екшън, но поне ще зарадва жените с Колин Фарел, а мъжете с Джесика Бийл и Кейт Бекинсейл (които, знаейки това, през цялото време бяха гримирани, прехапваха устни и дишаха учестено). А когато един филм разчита на въпросните елементи, за да привлече публика, не може да се очаква да представи и нещо повече от очевидното. А това е винаги разочароващо, неуместно и обидно.

Оценка: 3/10

„Зов за завръщане“ в Metacritic и IMDb.

Официален сайт: http://www.welcometorecall.com/

Advertisements

2 responses to “„Зов за завръщане“ (Total Recall) – ревю

  1. Рядка попара от ефекти за деца и юноши. Когато оригинал отпреди 22 години е в пъти по-добър от съвременния и по-скъп вариант, значи някой се е изакал на метеното. :(

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s