„Беззаконие“ (Lawless) – ревю

Предишните два филма на Джон Хилкот и Ник Кейв „Предложението“ и „Ghost…of the Civil Dead“ освен критическо, получиха и признанието на феновете. Сега двамата са отново в екип, реализирайки „Беззаконие“ – безкомпромисен, брутален филм, показващ нарастващото насилие в окръг Франклин, Вирджиния, където спокойствието на трима братя е нарушено, когато законът, в лицето на специален наместник Чарли Рейкс, се настанява трайно в града. 

Причината за безпокойството, освен хората на реда, е, че действието на филма се развива в началото на 20в. – време в САЩ, когато през 30-те години настъпват икономическата криза и сухият режим. В тези опасни времена Джак, Форест и Хауърд Бондурант – трима братя с тежко минало, се опитват да наложат бизнеса си, произвеждайки и продавайки алкохол, по-точно уиски, а въпросното, както ни се казва в началото „…може да се произвежда от почти всичко“. Форест е този, който диктува правилата, що се отнася до семейния бизнес. Том Харди изпълнява въпросната роля с неподправена сдържаност, водейки двамата си братя – Хауърд (Джейсън Кларк) – силният, готов на всичко в името на семейството и Джак (Шая Лебьоф) – младият и амбициозен човек, който търси успеха, подкопавайки (несъзнателно) усилията на роднините си. 

Нажежената обстановка се разгорещява още повече, когато в града пристига Чарли Рейкс (Гай Пиърс), чиито странности и педантичност, прикриват бруталната, безкомпромисна същност на персонажа му. Той и местните власти, които оглавява, искат дял от бизнеса на Бондурант, за да могат последните спокойно да правят това, което правят, без да бъдат закачани от хората на закона. Полицаи, на които тримата братя са продавали нелегално алкохол и други хора, занимаващи се с производството на уиски, се обръщат срещу Джак, Хаурд и Форест, отказвайки им помощ, тъй като хората на властта идват с ясна цел – превземането или унищожаването на бизнеса. 

„Беззаконие“ е брутален филм. Реализмът на насилието е толкова въздействащ, че ме накара да потреперя на някои моменти. Това е начинът да докоснеш нервите на зрителя, а не с ужаси от типа „Убийствен пъзел“. Освен това, разсъждавайки след излизането от киното върху филма, осъзнах, че за спокойният ритъм, който е наложен от страхотния сценарии на Ник Кейв и прекрасната режисура на Джон Хилкоут, не исках да отделям поглед нито за миг от екрана. Ангажирането в персонажите е на нужното за това ниво, като тримата са затворени в ситуация стара, колкото света – някой да иска нещо твое и да прави всичко възможно, за да го вземе. Харди, Лебьоф и Кларк са изумителни, но тяхното представяне е засенчено от садистичния, брутален Чарли Рейкс, в ролята на който перфектно се превъплъщава Гай Пиърс. Умишлено не споменавам Гари Олдман, тъй като ролята му е незначителна и материалът е такъв, че му позволява съвсем спокойно да пресъздаде образът на Флойд Банер – гангстер от големия град. Макар и да помага никому некланящите се Бондурант, той си остава странична фигура в цялата игра. Малко разочароващо – все пак става въпрос за Олдман.  

Филмът не бърза да препуска шеметно към своя край, но това в никакъв случай не го прави скучно произведение. Това е така, защото освен, че персонажите са написани с вещина, актьорите успяват да ги наситят с интересни емоции, нюянсирайки и правейки ги пълнокръвни човешки същества. Нещо характерно за всички колаборации между Кейв и Хилкоут. „Беззаконие“ е пълен с оправдано или не насилие, провокирано от героите. Насилие, в което няма никакъв героизъм, а само жестокост, показваща ясно едно от посланията на филма, че насилието поражда само насилие. Жестокостта на сцените изискват липсата на какъвто и да било героизъм, което е и една от основните характеристики на филма – няма добри и лоши. Всички са по малко и от двете – заради света, който населяват и разбиранията им, извън наложените обстоятелства. 

Хилкоут и Кейв са създали един много силен, но и жесток филм, в който главните герои могат да бъдат намушкани, застреляни или предадени по всяко време. Героите са такива, каквито трябва да бъдат – никакъв излишен драматизъм, налице е преобразяване, следващо някаква логика, както и праволинейност в действията, подчинени на изградения персонаж. С няколко думи, никой не прави нещо, за да се хареса на публиката. Причината, поради която може да намразим или заобичаме някой персонаж е, че той/тя е съответно антагонист или протагонист, добър или лош. В „Беззаконие“ тези понятия са размити – симпатизираме на тримата братя, защото са главни герои и са обогатени с малко повече харизма, но когато се изисква, Форест, Хауърд и Джак са повече от жестоки, надминавайки злодеите във филма.

В „Беззаконие“ се появяват още и Миа Васиковска и Джесика Честейн. Ролите и на двете обаче са крайно незадоволителни, което е единственото разочароващо нещо в целия филм. Въпреки че Маги Буфорд (Честейн) получава някакво развитие, то героинята й е просто нужната доза женско присъствие, което да накара Форест да преосмисли някои неща. Капката разум в неразумния и жесток свят на главните герои. Берта Миникс (Васиковска), която е дъщеря на пастор има функцията да се появява и изчезва от екран, за да се объркат нещата, тъй като глупавият по младежки, най-малък брат, който винаги носи неприятности, се влюбва в нея.  

Налице е един страхотен филм, който притежава всички качества на такъв – страхотни режисура, сценарии, операторско майсторство, актьорска игра и ритъм. В нито един момент не е скучен, глупав или безсмислен. Става въпрос за семейство, опитващо се да оцелее в неприветлива обстановка. Да, те използват насилие, когато се налага, но Хилкоут не се опитва да го оправдае – то е нужно, за да се измъкнат от ситуацията, но напълно дискредитиращо човека като разумно същество. „Беззаконие“ изгражда персонажи и развива история по такъв начин, че е трудно да отделим поглед от случващото се на екрана. Блестящо изигран (най-вече от Харди и Пиърс), написан и режисиран филм, в чиято атмосфера се потапяме и не можем да изплуваме дълго след края му.

Оценка: 8/10

„Беззаконие“ в IMDb и Metacritic.

Официален сайт: http://lawless-film.com/

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s