„Предложението“ (The Proposition) ДВД

Джон Хилкоут не е типичният режисьор, работещ на американска земя. Филмите му, макар и да могат лесно да попаднат в потока на конвенционалността, са едно ниво над всичко, което излиза в жанра, в който се подвизават. Поне в последните години. „Предложението“ – уестърн, с наченки на трилър, е поредният много голям плюс във филмографията на австралийския режисьор. Невероятна визия, актьорски изпълнения, операторска работа и страхотен сценарий, докосващ съвършенството, това е филм, разбиващ познатите рамки на комфорт, в които се простира споменатия жанр.

Историята, поне на хартия, е много проста. Тя проследява историята на трима братя – големият Артър Бърнс (Дани Хюстън), който е отшелник в австралийската пустош, по-малкият Чарли Бърнс (Гай Пиърс) и най-малкия Майк Бърнс (Ричърд Уилсън). Всички те са част от бандата Бърнс, като в даден момент най-големия заминава да живее в пустинята, опожарявайки къщи и изнасилвайки бременни жени, след което изгаря дома и хората, които се намират в него. Решен да приведе нещата в ред, капитан Стенли (Рей Уинстън) се решава на много рискован ход, изпращайки Чарли да убие Артър, като в противен случай най-младия от тримата ще бъде обесен.

От този момент, повечето режисьори, лишени от талант, биха поели по пътя на екшъна, лишавайки произведението си от какъвто и да било смисъл, насищайки го с експлозивни, но безсмислени престрелки. Хилкоут и Кейв са по-добри от това и не се свенят да го покажат. Думите в сценария на последния са много повече от изстреляните патрони, но това в никакъв случай не означава, че са лишени от съдържание или че идват в повече в даден момент. Диалозите са изпълнени със сила, драматизъм, напълно лишени от гръмки, клиширани фрази. Филмът се концентрира върху сериозността, служейки си с метафори, когато се налага, без да прекалява.

Режисурата и операторското майсторство, макар и впечатляващи, са ненатрапчиви, оставяйки фокуса върху персонажите. Хилкоут и Беноа Дельом (двамата си колаборираха и в „Беззаконие“) постигат изключителен визуален успех. Камерата на последния ту оставя персонажите да водят и доминират определени сцени, ту се случва обратното. В нито един момент обаче фокусът от историята не е изместен от красотата на кадрите. Тя (красотата) е винаги вместена на точното място, мотивирана от ситуациите и диалога.

Нещото, което прави най-силно впечатление е актьорската игра. Освен че няма нито едно слабо или изпълнено с фалш изпълнение, всеки един от актьорите е на ниво, заслужаващо поне номинация за Оскар. Това се дължи колкото на Хилкоут, Пиърс, Хюстън и Уинстън, толкова и на страхотния сценарий на Ник Кейв, с произтичащите от него обстоятелства. Човек би се зачудил дали е по-лесно да влезеш в образ, когато имаш страхотен написан персонаж или тогава, когато по някаква странна причина, си се съгласил да участваш в продукция с ясно изявени ниски критерий? Би трябвало да е първото. Силни роли също правят и Дейвид Уенхам и Емили Уотсън – съовтетно като коварния и безскрупулен Идън Флетчър и жената на капитан Стенли Марта. Освен това за кратко се появява и Джон Хърт – отново с незабравимо, макар и кратко превъплъщение.

Много рядко срещано явление е във филмите от последните 10-15 години да се срещнат герои, които не са изтъкани от клишета. „Предложението“ не е този род продукции. Макар и да имаме усещането, че сме гледали тези персонажи и преди, то всеки един от тях е с една идея по-различен от установените стандарти – всеки се бори за различна кауза, стигайки до крайности, изпълнени с бруталност и излишно, от наша гледна точка, насилие. Тогава времената са били други – дни, когато британците се опитват да установят ред и дисциплина в една държава, изпълнена с примитивно население. Насилието, в случая, служи като средство и впоследствие пречистващо такова, спомагайки за осъзнаването на цялата глупост, която произтича от него.

„Предложението“ е филм, който работи на всички нива – сценарий, режисура, операторско майсторство, монтаж, музика, актьорска игра. Въпреки бавния си ритъм, в нито един момент скуката или отегчението не надделяват. Напротив, въвлечени сме в историята на герой с невъзможен избор – да, големият брат е злодей, но Чарли го обича достатъчно, че да изпитва угризения от началото на мисията си. От друга страна, най-малкия от тримата е хлапе, изпълнено с почти детска невинност, което го грози опасността да увисне на бесилото. В тази сурова ситуация, бруталността и трудните решение са част от играта, в която всеки гони собствени цели, готов на всичко, за да ги постигне. Дори на невъзможното.

Оценка: 9/10

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s